maandag 31 december 2012

Even doordenken over het nieuwe jaar




Nog maar minder dan een half uur en dan is het al weer 2013. Dat betekent voor ons vuurwerk, oliebollen en laat naar bed. En dan als je wakker word een nieuwe start. Beginnen met je goede voornemens. Maar waarom is een nieuw jaar nou zo'n verandering. In principe is gewoon een nieuwe dag als alle andere. Een Amerikaanse staatsman zei ooit: "Onthou altijd dat de toekomst per dag komt en niet met alle 365 dagen tegelijk." Ik ga nog net iets verder door in die gedachte. Ik geloof eigenlijk niet in toekomst.




Ik heb er een tijdje over na zitten denken, omdat het voor mij steeds belangrijker wordt; nog een paar jaar en dan moet ik een studie gaan kiezen. Iets wat een grote invloed gaat hebben op mijn toekomst en daarom een belangrijke keuze. 
Waar zou ik over 10 jaar zijn? Bestaat dat al? Is er ergens in de ruimte al een toekomst? Nee toch? Want de toekomst veranderd iedereen op elk gegeven moment. Bestaat er eigenlijk wel zoiets als toekomst? Ik denk het eigenlijk niet. En verleden, kun je dat nu ergens vinden als je in het universum kijkt. Alleen als grottekeningen, maar niet letterlijk, alleen sporen die we terug vinden in het nu. Wat is geweest is bestaat niet meer en wat nog komt bestaat nog niet. Er is alleen nu. Elke seconde is een inprovisatie, een vervangend stukje nu. De tijd gaat vooruit, stukje bij beetje.
Ik heb de tijd.

Waarschijnlijk kun je het al niet meer volgen. Dat heb ik soms ook al ik in mijn eigen hoofd kijk. Misschien klopt er wel niets van en misschien brengt het wel meer vragen met zich mee dan dat het beantwoordt. Laat me weten hoe jij er over denk, alvast een gelukkig nieuw jaar

Geen opmerkingen:

Een reactie posten