zaterdag 8 december 2012

Pastelkrijtjes!






Woensdag was het weer 5 december en de sint ik ook bij ons langs geweest! En dit jaar bracht hij deze prachtige doos pastelkrijtjes voor mij mee. 


Nu wist ik eigenlijk eerst niet wat ik ermee van plan was. Maar om even een test te doen heb ik een tekenboek erbij gepakt dat ik van mijn nichtje heb geleend, het heet: Harige en pluizige fantasydieren tekenen van Jared Hodges en Lindsay Cibos. Alle tekeningen die je hier zie komen of zijn geïnspireerd op de tekeningen uit dit boek.

Ik wou graag weten in hoeverre deze nieuwe krijtjes verschillen van mijn vertrouwde poltoden. Ik gebruikt de kleurpoltloden van Lyra. Ik ben er zeer over te spreken, ze geven goed pigment af, maar zijn best prijzig. Ik heb ze gekocht bij Pim's Olifant, een speelgoed winkel in Utrecht. Ik denk dat de pastelkrijtjes van Peter van Ginkel komen, maar hoeveel ze kosten weet ik niet. 




Ik heb dit voorbeeld gekozen om mijn matrialen te vergelijken, een kleine gebruiksaanwijzing voor hoe je een kattenoog moet tekenen. Ik ga niet al te lang stil staan bij hoe ik het heb getekend, maar als je het boeiend vind upload ik vanavond nog een post waarin ik wat foto's laat zien van de stappen die ik heb gemaakt. 

Dit is hoe ik begon..



... en dit was het resultaat






                    Pastelkrijt








                         Potlood
       
Zoals je ziet is de krijt variant veel gepigmenteerder, maar ook veer rokeriger, dus niet heel scherp. Ik heb bij deze test gezien dat je bij dee matrialen een keuze moet maken: detail of kleur, wat is het belangrijkst in je tekening. En omdat ik het allebei heel belangrijk vind heb ik het gecombineerd!

Ik het wat tekeningentje gemaakt van snavels van vogels als experimentjes:



                                  Dit waren de voobeelden....

... en dit was het resulaat:




Ik ben nog niet helemaal tevreden met deze tekeningen, ze zijn me nog een beetje te rokerig en onscherp, dus ik ga zeker nog verder experimenteren met mijn nieuwe krijtjes. Als je het leuk vindt om te zien hoe ik de kattenogen stap voor stap heb gemaakt, komt daar later in de middag nog een artikeltje online. Maar voor nu is dit het einde en hopelijk tot ziens ;)

Chrizzl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten