vrijdag 27 september 2013

HKU, week 1: handen in de klei


Hallo Blij persoon, 

Ik was heel enthousiast aan het schrijven over mijn eerste dag op de HKU, toen opeens alles verwijderd werd. Ik weet niet hoe het gebeurt is, maar ik heb geen zin om alles nu overnieuw te gaan schrijven. Ik heb besloten dit bericht in 2 delen op te splitsen: de opdracht en de ervaring. Ikvertel in dit bericht over de opdracht die ik de eerste week heb gedaan en probeer dan vanavond nog wat over mijn eerste indruk van de HKU te schrijven. 


De eerste les hebben we met klei gewerkt en de opdracht was om beweging in de klei te krijgen. Een heel algemene opdracht, waar ieder z'n eigen ding mee kan doen. Ik moest al snel denken aan de beweging en het leven dat er in stromend water zit, dus heb ik een soort bruisende toren van golven gemaakt. 


De foto is niet heel goed gelukt. Helaas ging erbij de andere foto's iets mis waardoor ze overbelicht zijn en er bijna niet op te zien is. Later heb ik nog een andere variant gemaakt die iets rustiger is. 


Hij is niet helemaal afgekomen, omdat we daarna al aan de volgende opdracht moesten beginnen. Ik had nog iets meer met de bovenkant willen doen. 



De opdracht die we na de pauze kregen was om een "Blind thing" te maken. Het idee was dat het niet zo zeer visueel aantrekkelijk moest zijn, maar dat het interessant moest zijn om aan te voelen. Een beeld voor een blinde dus. Hiervoor moesten we eerst 10 proefjes maken en daarna een uitkiezen om in het groot te maken. Ik had niet genoeg tijd om er 10 te maken, maar dit zijn de proefjes die ik heb gemaakt:


Dit was het eerste object dat ik maakte. Het is eigenlijk een vorm die op een bepaalde manier prettig in de had ligt, maar dan moet je eerst wel zoeken naar hoe je hem vast moet houden. In het klein was ie best geslaagd, maar dat werkt natuurlijk niet in het groot



Let maar even niet op mijn mooie nagels.. :p



Tja, dit is ook weer iets anders, een spinnetje zou je zeggen. Deze vind ik echter niet goed gelukt.


Deze vind ik al leuker. Weet je wel dat je als kind een tennisbal vind en eindeloos die witte lijn kan blijven volgen? Dat was ook het idee achter dit beeldje. Het zijn eigenlijk twee maanachtige vormen die in elkaar passen en zo een soort tenisbalpatroon geven. Je kunt ze dus ook uit elkaar halen. 





Hier achter zat hetzelfde idee als met het eerste proefje. Je moet het op een bepaalde manier vasthouden. Om duidelijk te maken waar je vingers horen heb ik de rest van de vorm een andere structuur gegeven. 





Dit is het proefje dat ik heb gebruikt voor mijn grote versie. Hiervan kan ik alleen geen foto's meer vinden. Ik weet niet of ik die kwijt ben geraakt of nooit heb genomen, maar het is best jammer dat ik de grote versie nu niet kan laten zien. Hij zag er ongeveer uit als dit beeldje hierboven, maar dan groter :).

Dat waren mijn creaties van de eerste dag op de HKU. Ik probeer het andere deel vanavond nog te schrijven, maar ik moet eerst nog mijn huiswerkopdracht van deze week afmaken, die krijg je morgen te zien ;). Voor nu is dit het einde, dus ik zeg hopelijk tot zo en anders tot morgen.

Chrizzl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten