dinsdag 22 januari 2013

Cakejes!


Hallo blij persoon!

Ik ben flink aan het bakken de laatste tijd, zo heb je al kunnen lezen dat ik voor mijn Duits-klas op school cakejes heb gemaakt en omdat mijn broertje gisteren jarig was heb ik toen voor hem een traktatie gebakken. Here we go!



Dit zijn de eerste cakejes.






Ik heb een paar verschillende cakejes gemaakt, de eerste met een Duitse vlag van marsepein. Ik heb glazuur gemaakt van een glazuur-mix die we nog in huis hadden. Hiermee heb ik de versieringen aan de cakejes geplakt, ook de marsepein, want die wil er nog wel eens vanaf schuiven. Je kan ook makkelijk zelf glazuur maken zonder mix met gewoon poedersuiker en water. Bedenk wel dat je heel weinig water nodig hebt. Dit was ik vergeten, en daardoor moest ik nog veel meer poedersuiker erbij gooien om het glazuur dik genoeg te krijgen. Daardoor had ik uiteindelijk nog heel wat glazuur over.

Ik heb ook een paar cakejes met roosjes gemaakt. Hoe je dit het beste doet heb ik geleert toen ik de CupcakeCup aan het kijken was. Volgends mij staan er ook instructies om roosjes te maken op de website van het programma.  


Om de cakejes toch een Hollandse draai te geven heb ik er ook een aantal met hagelslag gemaakt. Ik heb eerst een laagje glazuur op het cakeje gesmeerd en hem daarna met de geglazuurde kant in een bakje met hagelslag  gedoopt. Hierbij moet je zorgen dat je niet teveel glazuurgebruikt, want anders zakt het er aan de zijkant af, met de hagelslag en dat ziet er niet heel mooi uit.




Voor de verjaardagscakejes heb ik ook hagelslag gebruikt, maar dan op een andere manier. Het enige wat ik heb toegevoegd aan het cakebeslag is een twee à drie theelepeltjes cacaopoeder...



... en een gewoon een heleboel hagelslag.




Voordat de cakejes in de oven gingen heb ik er nog wat cacaopoeder over gestrooid als garnering. Als ik wist dat het poeder zou verbranden zou ik dat waarschijnlijk niet gedaan hebben, ik had beter nog wat hagelslag als topping kunnen doen, want dat was misschien nog gesmolten. Van de cacao proefde ik trouwens niet heel veel, maar het maakt de cakejes wel een soort chocolade-kleur, dus heeft het vooral een vormgevende functie. 



Desalniettemin vond mijn broertje de cakejes erg lekker en ik denk dat ik dit recept vaker ga gebruiken. 

cake-tip: Ik bak de cakejes vaak iets langer dan nodig, zodat de bovenkant, hoe zal ik het zeggen, iets knapperiger wordt en wat meer bite krijgt. Ik vind het erg lekker en ik heb er verder nog nooit iemand over horen klagen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten