donderdag 7 februari 2013

Zelf pop-upkaarten maken!



Hallo blij persoon,


ik hoor wel eens mensen zeggen: "Ik doe niet aan Valentijnsdag, want het is gewoon door winkels verzonnen, zodat ze er geld aan kunnen verdienen." Daar zit natuurlijk wel iets in. Bedrijven als Hallmark verdienen elk jaar waarschijnlijk een fortuin aan alle Valentijnskaarten die ze verkopen en versturen. Maar er is ook een andere manier om je tegen deze cultuur af te zitten, gewoon zelf een kaart maken!




Nog een voordeel van zelf knutselen is dat je het veel persoonlijker en net zo klef kan maken als je wilt. En juist omdat Valentijnskaarten zo persoonlijk zijn, moet je vooral niet letten op hoe ik mijn kaart heb vormgegeven en beschreven. Deze blogpost is voornamelijk om jou een techniek te leren, namelijk pop-upkaarten maken!

Ik deed er best lang over om alles bij elkaar te zoeken, uit te tekenen, te plakken en te beschrijven. Ik zou je dus aanraden ik wel ruim een uur voor in je planning te zetten, maar het resultaat is het zeker waard.

De belangrijkste dingen die je nodig hebt zijn:

 * Stevig papier, te dun papier ziet er niet mooi uit en gaat sneller kapot. Kies maar wat leuke kleurtjes uit ;)

 * Hobbymesje(s), wij hebben er toevallig een heleboel omdat mijn broertje ooit als hobby had om dit soort kaarten te maken :) Ik heb het van hem geleerd.

 * Een schaar

 * Lijm, pritt-stift

 * Ruitjes papier, het liefst 5mm-ruitjes. Dan kun je preciezer werken.

 * Snijmat

 * Potlood. Ik gepruik 2B, dat is makkelijk uit te gummen.

 * En verder nog alle knutseltroep die je maar kan vinden :)



Laten we beginnen, als eerst ga je een schets maken voor je pop-upkaart. Dit doe je op ruitjes papier. Eerst vouw je het blaadje in de lengte zodat er twee gelijken helften ontstaan. Dan ga je bedenken hoe ver je je ontwerp naar voren wilt laten steken. Onder de vouw teken je een lijntje, hoe verder naar onderen, hoe verder je ontwerp naar voren komt.


De vouw

Het lijntje


Zoals je ziet heb ik ervoor gekozen om mijn tekening 1,5 cm naar voren te laten komen.


De lijn die je net getekend hebt wordt de onderkant van je ontwerp. Nu moet je de bovenkant tekenen. Het werkt het handigst om deze hulp lijnen over de lijnen van het ruitjes papier te tekenen, waarom zie je zo. je kunt de hoogte tijdens het tekenen altijd nog veranderen.

          
                           De bovenkant ->










Nu moet je een stippellijntje tekenen boven de bovenkant van je tekening. 
LET OP: De afstand tussen deze lijnen moeten net zo groot zijn als de afstand die je gekozen hebt voor de afstand tussen de vouw en de onderste lijn


Ik heb de afstanden met pijltjes aangegeven aan de linkerkant. Ze moeten even groot zijn.

Uiteraard hoef jij deze pijltjes niet te tekenen ;)




Weet je nog wat de bovenkant en de onderkant van je ontwerp werden? Je mag nu gaan tekenen, maak er iets leuks van. Ik heb als voorbeeld twee cartoons getekend die ik ook teken voor de strips in onze schoolkrant. Een schattig stelletje, niet?


Ik heb mijn tekening iets korter gemaakt dan eerst geplant. Dat is geen probleem, maar zorg wel dat je de bovenste vouw lijn ook weer tekent op de juist afstand. 






Ik heb de buitenkant alvast omlijnt, dit wordt het deel dat je uit moet snijden om er een pop-upkaart van te maken. En met het snijden kunnen we al bijna beginnen. 

Maak eerst een vouw in je papier. Hier kun je je ontwerp inleggen. Doordat er ook een vouw in je ontwerp zit, passen ze mooi in elkaar. 

Ik heb mijn ontwerp met haarklipjes vast gezet, maar als je paperclips hebt, zou ik die gebruiken. 







Er moet ook een dikke lijn van de bovenkant van je ontwerp naar de stippellijn lopen, zoals je hier ziet.



Nu kun je gaan snijden over de dikke lijnen die je hebt getekend. Zorg dat het papier echt door gesneden hebt, anders kan het gaan scheuren als je je kaart gaat open vouwen. 

Als klaar bent met snijden kun je je ontwerp weg halen. Nu moet je alleen nog je ontwerp over tekenen op je kaart. Dit kun je met kleurpotlood doen, maar ik heb er voor gekozen om er nog een laag papier overheen te plakken.


   Nog wat rode acsenten en hij is af.

Nu kun je de kaart open vouwen. Je vouwt de onderkant en de vouwlijn boven de bovenkant (volg je het nog? :P) naar voren. De bovenkant vouw je in de tegengestelde richting. Doe dit voorzichtig, ik deed hier ook best lang over :)




Je kaart zou er zo uit moeten zien vanaf de zijkant.








En nu kun je je fantasie de vrij loop laten, maak er iets van.
Het enige wat je verder nog hoeft te doen is er een buitenkant op plakken, want als je je kaart nu dicht vouwt, zie je dat er nog iets ontbreekt ;)



De voorkant die ik heb gemaakt past ABSOLUUT niet bij de binnenkant, maar daar moet jij wel op letten als je een kaart gaat maken ;)

Ik kan je wel een tip geven dat het misschien leuk is om de buitenkant in een andere kleur dan de binnenkant te doen.



Dat was het weer voor vandaag, ik heb hier al met al lang aan gewerkt, dus ik hoop dat je er veel plezier van hebt. 

P.S. Als je je kaart dichtdoen moet hij zo zitten, anders gaat hij niet naar voren als je hem open doet.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten